Két fő iránya van a kereső-optimalizálásnak:
1.) oldalonon belüli (onPage) optimalizálás
2.) oldalon kívüli (offPage) optimalizálás
Mi most az oldalon belüli (onPage) elemeket néztük meg és az észrevételeinket alkalmazva optimalizáltuk ügyfelünk weboldalát.
Habár a weboldalunkat építettük fel, hogy struktúráját a Google szeresse, mégis észrevettünk olyan dolgokat, amik segíthetik ügyfeleinket, hogy a Google-ben még előrébb szerepeljenek.
Longtail effektus
Longtail -keresőoptimalizálásban- azt jelenti, hogy sok (jellemzően kevesebbet keresett) kulcsszó ér el jó helyezést. (Ugye, nem kell lefordítanom a longtail-t szó szerint! Hülyén hangzana...)
Az oldalon belüli elemek optimalizálásával longtail eredmény javulást tudunk elérni (tehát egy webshop esetén) több termékünk tud jó helyet elérni A Google találati listájában.
Ez esetben nem arra megyünk, hogy a sokat keresett (populáris és általános) kulcsszavakra jó helyet érjen el az oldalunk - piros rész, hanem arra, hogy a kevesett keresett kulcsszavakra jobb poziciót foglaljunk el a Google-ben és így több látogatót szerzzünk - sárga rész.
függőleges tengely: látogatók száma
vízszintes tengely: kulcsszavak száma
A lényege: nem azokra a (kevés: 4-5-10) kulcsszavakra fókuszálunk, amire nagy látogatottságot lehet elérni (mainstream), hanem inkább az oldalon megtalálható kulcsszavakat (illetve szóösszetételeket) emeljük ki - mint: kategóriák, alkategóriák, terméknevek, márkák.
pl. (kesedenyollo.com / barkonyhakellek.hu)
- mainstream (head): kés, edény, ollo
- long-tail: konyhakés, szakácskés, tramontina konyhakés, általános konyhakés
Úgy látjuk, hogy nagyjából ugyanannyi látogatót lehet szerezni mind mainstream-ből, mint a longtail-ből. A különbség annyi, hogy a long-tail-lel több teendő van, mint a mainstream-mel, viszont a mainstream-re való optimalizálás sokkal költségesebb (és a mainstream-re való optimalizáláshoz is szükséges az onPage optimalizálás, így tulajdonképpen a long-tail pozitív hozadéka az optimalizálásnak!)
onPage keresőoptimalizálás
Mi tartozik az onPage keresőoptimalizálás körébe?
A weboldalt alakítjuk át (programozzuk át) úgy, hogy minél több információt adjunk át a Google-nek (a figyelt elemeket javítsuk) és ez által jobb helyet érjünk el.
Konkrétan mik is ezek az elemek?
- meta description
- meta keywords (habár kijöttek cikkek, hogy a Google nem veszi fogyelembe, meglátásunk alapján mégis iránymutatást adhat más keresők, illetve alkalamzások számára)
- title
- heading (H1-H6)
- URL rewrite
- belső linkelés(i struktúra)
- kulcsszósűrűség
- footer
- plusz olyan részek, amik know-how-unkat képzik.
onPage keresőoptimalizálás a gyakorlatban
Arra összpontosítottunk, hogy 1 oldal 1 kulcsszóról szóljon, de arról minél relevánsabban. Az oldal fejadataiban (meta description, meta keywords) a megfelelő információkat szerepeltetjük dinamikusan, így az ügyfelünknek nem kell ezzel foglalkozni, a rendszerünk automatikusan kitölti ezeket. Ezen kívül természetesen a többi általunk ismert elemre is figyeltünk (title, header elemek, URL rewrite ...)
A méréseket a kesedenyollo.com oldalon végeztük el.
onPage keresőoptimalizálás eredménye
1.) javulás mutatkozott a Google találati listájában
kulcsszó | pozició | |||
december | január | február | március | |
solingen manikűr készlet | 10 | 4 | 2 | 1 |
solingen kés | 4 | 3 | 2 | 2 |
taktikai kés | 6 | 6 | 5 | 3 |
kerámia kés | 6 | 5 | 4 | 4 |
konyhai kiegészítők | 9 | 7 | 7 | 6 |
késélezők | 5 | 3 | 2 | 1 |
2.) a keresőből érkező látogatottság növekedett
onPage keresőoptimalizálás nyújtotta lehetőségek
Egyrész az URL rewrite miatt miatt eredményes linkmarketing kampányt lehet folytatni. Az oldal, amire a linkek mutatanak az adott kulcsszóra releváns tartalmat nyújt a látogatóknak; másrészt, a linkelt URL címben is zserepel a kulcsszó.
Másrészt nagyon jó kiegészítése az AdWords kampány!
Ugyanis, magas QuailtyScore-t lehet elérni a relevancia miatt és így vagy alacsonyabb áron lehet megjelenni, vagy jobb elhelyezést lehet elérni.
Mivel az AdWords kampányban több száz kulcsszóra lehet hirdetni, így a long-tail effektusban is jó helyezést elért kulcsszavakra lehet hirdetni (valószínű nem lesz olyan nagy a hirdetői verseny és így alacsony áron lehet megszerezni az átkattintást).
Tehát így sok (több száz) kulcsszóból lehet látogatót szerezni, viszont egy-egy kulcsszóra nem fog olyan sok látogató érkezni, mint a mainstream-ből (ott kevés kulcsszóból sok látogatot szerzhetünk, de az onnan származó látogatók nem annyira targetáltak, de kevesebb munkát igényel).
Ez mind hirdetési stratégia kérdése!
A hirdetési stratégiát az oldal szerkezete és korábban elért eredmények alapján érdemes kialakítani!
Mennyibe kerül az onPage keresőoptimalizálás?
CMS rendszereink fel vannak készítve arra, hogy mindegyik oldalnál külön lehessen beállítani a fejelemeket (title, URL átírás, meta keywords, meta description)
Viszont vannak olyan elemek, amiket a forráskódban kell átírni (pl. a webshopnál a termékeknél dinamikusan alakítjuk ki a weboldal fejlécelemeit, ezzel időt spórolva az adminisztrátornak)